تصاویر شاگردان استاد قادرشهبازی کیک بوکسینگ حرفه ای


کیک بوکسینگ حرفه ای

دانستنیهای ورزش کیک بوکسینگ


آناتومی قفسه سینه

 

آناتومی قفسه سینه

نوشته شده توسط:جعفر فتحی

قفسه از اتصال دنده ها و جناغ در جلو و دنده ها و ستون مهره ها در پشت تشکیل شده است.

دنده ها

یک دنده استخوانی قوس دار است و دارای یک تنه و دو انتها است.تنه دنده قسمت قوسی شکل آن را به وجود می آورد.تحدب تنه دنده به طرف خارج است.انتهای خلفی دنده از سر، گردن  و تکمه به وجود آمده است. سر دنده دارای دو رویه مفصلی است که هر یک به یک مهره مفصل می شود. این دو رویه مفصلی توسط یک برآمدگی به نام ستیغ از هم مجزا می شوند.

 

آناتومی قفسه سینهبلافاصله بعد از سر ، گردن قرار دارد. سطح خلفی گردن زبر است.کنار فوقانی آن نیز تیز است و به ستیغ گردن معروف است.کناره تحتانی گردن تیزی نداشته و محدب است.تکمه بعد از گردن قرار گرفته است.این قسمت دو برجستگی دارد.یک برجستگی دارای رویه مفصلی است که با زائده عرضی مهره های پشتی مفصل می گردد و برجستگی دیگر محل اتصال رباط ها می باشد.

غضروف های دنده ای

غضروف های دنده ای قسمت های غضروفی هستند، این غضروف ها همانند پلی بین دنده ها و جناغ سینه هستند.غضروف های دنده ای به قفسه سینه قدرت الاستیک بودن را می دهند.این خاصیت در سنین پیری از بین می رود.هفت غضروف اول مستقیما" به جناغ سینه می پیوندند. سه غضروف بعدی در هر طرف هر یک به غضروف بالائی خود پیوند می خورند.غضروف های دو دنده آخر از هر طرف ،آزاد هستند.

استخوان جناغ سینه

استخوان جناغ سینه در قسمت قدامی قفسه سینه قرار دارد و از سه قسمت به وجود آمده است که عبارتند از:

دسته جناغ ، تنه جناغ و زائده خنجری

دسته جناغ: فوقانی ترین قسمت این استخوان است.در قسمت فوقانی این بخش از جناغ یک فرورفتگی به نام چنگال وجود دارد. و در طرفین این فرو رفتگی دو سطح مفصلی وجود دارد که محل مفصل شدن استخوان های ترقوه با جناغ هستند.نام این دو سطح مفصلی کوچک ، رویه چنبری است.

در طرفین دسته جناغ اولین جفت دنده ها مفصل می شوند و در محل مفصل دو فرو رفتگی در دسته جناغ وجود دارد.قسمت تجتانی دسته جناغ به تنه چسپیده است.تنه جناغ: تنه قسمت تحتانی تر استخوان است و در محل ارتباط  دسته و تنه یک فرو رفتگی افقی به نام زاویه لوئی یا زاویه جناغی  وجود دارد.دومین جفت دنده ها در محل ارتباط دسته و تنه  با جناغ مفصل می شود.

در طرفین تنه در هر طرف پنج فرو رفتگی  که محل مفصل شدن سومین تا هفتمین دنده هستند، وجود دارد. فاصله این فرو رفتگی ها از بالا به پایین مرتبا" کم می شود به طوری که دو فرو رفتگی آخر دقیقا" در کنار هم قرار می گیرند.تنه در قسمت تحتانی پهن تر است.

زائده خنجری: این قسمت کوچکترین قسمت استخوان جناغ است. این قسمت غضروفی است و در افراد مختلف شکل ظاهری آن متفاوت است. هفتمین جفت دنده ها روی زائده خنجری نیز سطح بسیار کوچکی را اشغال می کنند.

آناتومی قفسه سینهمشخصات قفسه سینه

قفسه سینه یک داربست استخوانی مخروطی شکل است .همانطور که ذکر شد این داربست استخوانی از دنده ها ، جناغ سینه و غضروف های دنده ای به وجود آمده و در قسمت خلفی آن مهره های پشتی نیز حضور دارند.

قسمت قدامی و جانبی قفسه سینه تحدب دارد.فاصله بین هر دو دنده را فضای بین دنده ای می نامند. هر فضای بین دنده ای در قسمت فوقانی قفسه سینه عریض تر از فضای بین دنده ای در قسمت تحتانی است. تعداد فضاهای بین دنده ای به علت وجود دوازده جفت دنده، یازده جفت می باشد که توسط عضلات و غضا های بین دنده ای پر شده اند.

دهانه فوقانی قفسه سینه لوبیای شکل است و عرضی معادل ۱۰ سانتیمتر دارد. قطر قدامی – خلفی دهانه فوقانی معادل ۵ سانتیمتر است.دهانه فوقانی توسط جفت اول دنده ها ،لبه فوقانی جناغ سینه و اولین مهره پشتی به وجود می آید.با توجه به سن، جنس ، نژاد و تپ بدنی ابعاد قفسه سینه فرق می کند.

آناتومی انسان، تألیف اصغر رواسی


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: مهندس جعفرفتحی | تاريخ: شنبه 14 آذر 1394برچسب:بانوانورزش>لاغری شکم-زبان خوش,تصاویر برای رزمی,رزمی - آپارات,بانک اطلاعات ورزشهای رزمی-کیک بوکس اپارات-بوکس-دعوا خیابانیشکم, | موضوع: <-CategoryName-> |